سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنزیل نور


ساعت 12:20 عصر دوشنبه 87/12/12

شرح دعای مکارم الاخلاق(170 )

قطعا خداوند نمى‏خواهد بندگانش از هدایت به ضلالت گرایش یابند، بلکه این مردم انحراف طلب‏اند که خودشان آزادانه صراط مستقیم را ترک مى‏گویند و در راه کج قدم بر مى‏دارند. وقتى آدمى با اراده و اختیار خود هدایت را ترک گفت و خویشتن را با مقررات ضلالت منطبق نمود، خداوند عمل او را به خود نسبت مى‏دهد . در کتاب مجید، آیه‏ى محکمى است که این آیه‏ى متشابه را تبیین مى‏نماید: 

فلما زاغوآ ازاغ الله قلوبهم. 

وقتى بنى‏اسرائیل کجروى را گزیدند، خداوند دلهاى آنان را 

منحرف نمود. 

ملاحظه مى‏کنید کجروى از خود مردم آغاز شده است نه از ذات اقدس الهى. قرآن شریف در مورد هوى‏پرستان افراطى که به معرفت فطرى و نداى عقل اعتنا ننموده و خداپرستى را به دست غفلت سپرده‏اند، چنین فرموده است: 

و لا تطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا و اتبع هویه و کان امره فرطا. 

اطاعت مکن از کسى که ما قلب او را از یاد خود غافل ساختیم. او پیرو هواى نفس خویش گردید و سرانجام کارش به گناه و ناپاکى منتهى شد. 

این آیه نیز مانند آیه‏ى سابق است. در آغاز یهودیها کجروى را پیش گرفتند و به روش نارواى خود ادامه دادند، آنگاه مشمول ازاغه‏ى تکوینى بارى تعالى گردیدند. در این آیه نیز ابتدا هوى‏پرست از یاد خدا غافل مى‏شود و به هوى‏پرستى گرایش مى‏یابد، آنگاه غفلت تکوینى بارى تعالى به قلب او نفوذ مى‏کند. 

در آغاز سخن، تذکر داده شد که جمله‏ى دعاى مورد بحث امروز حاوى دو کلمه است: یکى «غفلت» و آن دیگر «ذکر خداوند». از آنچه به عرض رسید، راجع به غفلت و مراتب مختلف آن به قدر کافى توضیح داده شد. اینک کلمه‏ى «ذکر» مورد بحث واقع مى‏شود. 

الذکر بالکسر له معنیان: احدهما التلفظ بالشیئى و الثانى احضاره فى الذهن بحیث لا یغیب عنه. 

«ذکر» داراى دو معنى است: اول، تلفظ نمودن و به زبان آوردن چیزى است. دوم، حاضر ساختن چیزى در ذهن به طورى که از 

صفحه‏ى خاطر غایب نشود. 

در روایات اولیاى اسلام، کلمه‏ى «ذکر» به هر دو معنى در مورد یاد بارى تعالى آمده است، ولى ذکر قلب بالاتر از ذکر زبان است، زیرا ذکر قلب است که مى‏تواند افراد را به راه طاعت الهى سوق دهد و از معصیت بازدارد. 

عن ابیعبدالله علیه‏السلام قال: ان من اشد ما فرض الله على خلقه انصافک الناس عن نفسک و مواساتک اخاک المسلم فى مالک و ذکر الله کثیرا. اما انى لا اعنى سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر، و ان کان منه، لکن ذکر الله عند ما احل و حرم، فان کان طاعه عمل بها و ان کان معصیه ترکها. 

امام صادق (ع) فرمود: از شدیدترین فرایض خداوند بر مردم، یکى انصاف دادن از ناحیه‏ى خودت نسبت به دگران، دوم تعاون برادر مسلم در مالت، و سوم بسیار در یاد خدا بودن. سپس فرمود: مرادم از «یاد خداوند» ذکر به زبان نیست با آنکه به زبان یاد خدا بودن ذکر است، بلکه مرادم از ذکر خداوند در زمینه‏ى حلال و حرام الهى است، اگر چیزى طاعت است، عمل کند و اگر معصیت است، ترک گوید. 

ذکر قلبى نیز به اعتبار آثار و نتایج مفیدى که از خود به جاى مى‏گذارد، ارزشهاى معنوى متفاوت دارد. مهمترین اثر ذکر قلبى آن است که بتواند انسان را از گناه منصرف کند و سد راه هوى و شهوات نفسانى گردد. 

قال امیرالمومنین علیه‏السلام: الذکر ذکران: ذکر الله عز و جل عند المصیبه و افضل من ذلک ذکر الله عند ما حرم الله علیک فیکون  حاجزا.

امیرالمومنین (ع) فرمود: ذکر حضرت بارى تعالى دو قسم است: یکى ذکر خداوند است در موقع مصیبت، و برتر از آن ذکر خداوند است در مورد محرمات الهى که بتواند یاد خدا آدمى را از گناه بازدارد.

حب مال و علاقه به تکثیر ثروت از جمله امورى است که مى‏تواند در زمینه‏ى تجارت و داد و ستد، آدمى را از مسیر پاکى و درستکارى منحرف کند و به اعمال خائنانه و خلاف انصاف و انسانیت وادار سازد.سودجویى قادر است انسان عاشق مال را از طرفى چنان مجذوب نماید که از اطاعت الهى و اداى فرایض یومیه بازماند، متوجه نشود که وقت نماز رسیده و باید امر الهى را اجابت کند یا اگر متوجه شود، جاذبه‏ى مال نگذارد از جاى برخیزد و به نداى پروردگار لبیک گوید، و از طرف دیگر براى نیل به منافع بیشتر، در انجام معاملات به انواع گناهان از قبیل ربا و خیانت، تقلب و دروغ، اغفال مشترى و قسمتهاى خلاف واقع، احتکار و کم‏فروشى، و دیگر اعمالى از این قبیل دست بزند و راه فساد و تباهى را در پیش گیرد.بازرگانان و پیشه‏ورانى که مومن واقعى هستند و همواره دلشان در یاد خداوند است، از این قبیل خطرات و آلودگیها مصون و محفوظاند، قرآن شریف درباره‏ى اینان فرموده: 

رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله.

مردان باایمانى که از خلق و خوى مردانگى برخوردارند، تجارت و داد و ستد، آنان را از یاد خداوند غافل نمى‏نماید و به انحراف 

گرایش نمى‏یابند، اوامر الهى را اطاعت مى‏کنند و از منهیاتش اجتناب مى‏نمایند و عمر را به پاکدامنى و درستکارى مى‏گذرانند.

عن على علیه‏السلام قال: من عمر قلبه بدوام الذکر حسنت افعاله فى السر و الجهر.

على (ع) فرموده: کسى که دل خود را با یاد دائمى خداوند آباد نماید، کارهایش در پنهان و آشکار نیکو خواهد بود.

خداوند در قرآن شریف به پیمبر گرامى (ص) دستور داده: 

و اذکر ربک فى نفسک تضرعا و خیفه.

در اعماق قلبت با حال تذلل و تضرع آمیخته به خوف، در یاد پروردگارت باش.

گرچه مخاطب آیه، رسول گرامى اسلام (ص) است، ولى این دستور آموزشى است به تمام اهل ایمان، زیرا کسى که در دل خداوند را به یاد دارد، از خلوص واقعى برخوردار است اما ذکر به زبان ممکن است در پاره‏اى از مواقع رنگ ریا به خود بگیرد.علاوه بر این، ذکر قلب است که اعمال بدن را اصلاح مى‏کند و آنها را به مسیر صحیح که مرضى بارى تعالى است هدایت مى‏نماید.جالب آنکه به موجب بعضى از روایات که ذیل این آیه آمده، پاداش ذکر قلب آنقدر بزرگ است که جز ذات اقدس الهى کسى نمى‏داند.

عن زراره عن احدهما قال: لا یکتب الملک الا ما سمع نفسه و قال الله: و اذکر ربک فى نفسک تضرعا و خیفه.قال لا یعلم ثواب ذلک الذکر فى نفس العبد لعظمته الا الله تعالى.

زراره که از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بود، 

از یکى از آن دو امام (ع) حدیث نموده که فرمود: ملک مامور ثبت اعمال مردم نمى‏نویسد مگر آن را که خودش شنیده است و خداوند در قرآن شریف فرموده: «پروردگارت را در دل یاد کن به حال تضرع و ترس».امام (ع) فرمود: عظمت ثواب این ذکر را که بنده در نفس خود انجام داده است، جز خداوند کسى نمى‏داند.

به یاد حضرت حق بودن در قلب، ضامن حسن اجراى احکام الهى است.کسى که همواره دلش به یاد خداوند باشد و خویشتن را در حضور مقدس او احساس نماید، هرگز فکر مخالفتش را در سر نمى‏پرورد و مطیع بى‏قید و شرط ذات اقدس او خواهد بود.البته این موفقیت عظیم نصیب اولیاى بزرگ الهى است، اما افراد عادى که به خداوند ایمان دارند ولى به یاد دائمى او موفق نیستند، باید مراقبت کنند در مواقعى که مى‏خواهند قدمى بردارند و حقوق دیگران به آن وابستگى دارد، حتما به یاد خدا باشند تا در پناه او از خطا و تضییع حقوق این و آن مصون بمانند.

عن النبى صلى الله علیه و آله: اذکر الله عند همک اذا هممت و عند لسانک اذا حکمت و عند یدک اذا قسمت.

رسول اکرم (ص) فرمود: به یاد خداوند باش در کنار تصمیمت وقتى همت مى‏گمارى و در کنار زبانت وقتى حکم مى‏کنى و در کنار دستت موقعى که تقسیم مى‏نمایى.

نماز در اسلام عبادتى است بزرگ و عامل بسیار موثرى است براى قرب به حضرت بارى تعالى.به موجب روایتى که از امام معصوم (ع) در ذیل آیه‏اى از قرآن شریف آمده است، آن کس که دلش 

به ذکر دائمى خداوند اشتغال دارد، پیوسته در حال اقامه‏ى نماز است.

عن محمد بن على الباقر علیهماالسلام قال: لایزال المومن فى صلوه ما کان فى ذکر الله قائما او جالسا او مضطجعا، ان الله تعالى یقول: الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و على جنوبهم و یتفکرون فى خلق السموات و الارض، ربنا ما خلقت هذا باطلا، سبحانک فقنا عذاب النار.

امام باقر (ع) فرمود: مومن پیوسته در نماز است مادامى که دلش در یاد حضرت بارى تعالى است، ایستاده باشد یا نشسته یا در حال درازکش.خداوند در قرآن شریف فرموده: آنان که به یاد او هستند در حال قیام و قعود یا موقعى که به پهلو دراز کشیده‏اند، اینان در آفرینش آسمانها و زمین فکر مى‏کنند و مى‏گویند: پروردگارا! این جهان را بیهوده نیافریده‏اى، تو پاک و منزهى، ما را از آتش رهایى بخش.

کسى که همواره در یاد خداوند است، فکر بد در سر نمى‏پرورد و تحت تاثیر وسوسه‏هاى شیطانى و تلقینهاى خائنانه قرار نمى‏گیرد، او در پرتو ذکر خداوند، ضمیرى روشن و بصیرتى واقع‏بین دارد، هرگز صراط مستقیم الهى را در شئون مختلف زندگى ترک نمى‏گوید.

عن على علیه‏السلام قال: دوام الذکر ینیر القلب و الفکر.

على (ع) فرمود: بر اثر ذکر دائمى خداوند، قلب و فکر نورانى و روشن مى‏شود.

حضرت زین‏العابدین علیه‏السلام در قطعه‏ى دعاى مورد بحث امروز، پس از درخواست صلوات بر حضرت محمد و آلش، به پیشگاه 

الهى عرض مى‏کند: 

و نبهنى لذکرک فى اوقات الغفله.

بار الها! در مواقع غفلت به من آگاهى و بیداردلى عطا فرما که همواره دلم در یاد تو باشد.

حضرت على بن الحسین علیهماالسلام ضمن سخنان خویش حضرت بارى تعالى را از پاره‏اى صفات تنزیه مى‏نماید.من جمله در دعاى روز فطر و جمعه عرض مى‏کند: 

لم تکن اناتک عجزا، و لا امهالک و هنا، و لا امساکک غفله.

بار الها! مکث و درنگ نمودن تو بر اثر عجز نیست، مهلت دادنت ناشى از سستى و وهن نیست، خوددارى و امساکت معلول غفلت نیست، زیرا خداوند از این صفات و همانند اینها منزه است.

اما بشر، مخلوق حضرت بارى تعالى است و از عوامل گوناگون طبیعى و اجتماعى متاثر مى‏شود.امام سجاد (ع) مى‏خواهد به پیشگاه الهى عرض کند: بار الها! من خواهان دوام ذکر تو هستم، علاقه‏مندم همواره دلم به یاد تو مشغول باشد، ممکن است در مواقعى پاره‏اى از حوادث و رویدادها چند لحظه در ضمیرم اثر بگذارد و از ذکر تو غافلم نماید.بار الها! بر من منت بگذار و در آن اوقات به یاد خودت متوجهم فرما تا هرگز دلم از یاد تو فارغ نگردد و پیوسته از افتخار ذکرت برخوردار باشم.



  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: تنزیل نور

    نوشته های دیگران ( )

    خانه
    وررود به مدیریت
    پست الکترونیک
    مشخصات من
     RSS 
     Atom 

    :: بازدید امروز ::
    26
    :: بازدید دیروز ::
    15
    :: کل بازدیدها ::
    186045

    :: درباره من ::

    تنزیل نور

    تنزیل نور
    دراین وبلاگ مطالبی در مورد قران ،دین اسلام وائمه اطهار(ع) ارائه خواهد شد.

    :: لینک به وبلاگ ::

    تنزیل نور

    ::پیوندهای روزانه ::

    :: دسته بندی یادداشت ها::

    تفسیر[2] . ابن غضائرى[2] . ابو الحسن[2] . امام حسن عسگری علیه السلام[2] . شعرانی[2] . شیخ صدوق[2] . مجمع البیان[2] . شرح دعای مکارم الاخلاق[2] . شرح دعای مکارم الاخلاق[2] . شعبان . آشتی . محدث نوری . محمد تقی فلسفی . مشایخ . مظلوم . مقاوم . مولامان و صاحبمان . نعمات . شکر . صاحب الزمان . صبر وفرج . صله رحم . صهیونیست . غزه . فضیلت ماه‏های سه گانه . قدر شناسی . گذشت . متن . متن رساله حقوق امام سجاد (ع) . امام رضا . امام سجاد (ع) . انقلاب . بستگان . ترجمه . اختلاف . الطاف خدا . الْمُحَرِّفینَ . ثنای الهی . جمعه . حدیث . حدیث پیامبر(ص) . حضرت بقیةاللَّه . حق آزاد کننده و آزاد شده . حق اذانگو . حق الله . حق اندرزخواه و اندرزگو . حق بدهکار . حق برادر . حق پا . حق پیشنماز . حق پیشوا . حق چشم . حق دارایى . حق دانش آموز . حق رعیت . حق زبان . حق زکات . حق زیردست . حق سائل ومسؤول . حق سالخورده وخردسال . حق شریک . حق شکم . حق طرفت که بر تو ادعایىدارد . حق طرفت که تو براوادعایى دارى . حق عورت . حق فرزند . حق قربانى‏ . حق کافران . حق گوش . حق مادر . حق مشورت کننده و شونده . حق ندیم . حق نمازوروزه‏ . حق نیکى کننده . حق همسایه‏ . حق همکیش . حق همنشین . حمد . خطبه غدیر . دست کاری . دعاى مکارم الاخلاق . دعای مکارم الاخلاق . رجب . رساله حقوق . رمضان . رهبرمعظم انقلاب . سیار . شب .

    :: آرشیو ::

    پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
    دوازده معصوم علیهم السلام
    آذر 1387
    دی 1387

    :: خبرنامه وبلاگ ::

     

    :: موسیقی ::