سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنزیل نور


ساعت 12:18 عصر دوشنبه 87/12/12

شرح دعای مکارم الاخلاق(168 )

امام سجاد علیه‏السلام در جمله‏ى اول دعاى مورد بحث امروز به پیشگاه الهى عرض مى‏کند:  و سهل الى بلوغ رضاک سبلى.  بار الها! راههاى مرا براى وصول به رضا و خشنودیت آسان فرما. حضرت على بن الحسین علیهماالسلام در جمله‏ى دوم دعا عرض مى‏کند: 

و حسن فى جمیع احوالى عملى.  بار الها! در تمام حالاتم کارهاى مرا پسندیده و نیکو گردان. 

در این قسمت از دعاى امام سجاد (ع)، دو کلمه آمده است: یکى «عمل» و آن دیگر «نیکو بودن عمل». مى‏توان گفت: شجره‏ى طیبه‏ى اسلام داراى سه شاخه‏ى اصلى و اساسى است: عقاید و اخلاق و احکام. 

قسمت اعظم اخلاق و احکام در اعمال مردم پیاده مى‏شود. قرآن شریف و احادیث اولیاى دین از اعمال صالحه سخن بسیار گفته‏اند و در روایات متعددى عمل به جوارح در کنار عقد قلب و اقرار به زبان، از ارکان ایمان به حساب آمده است. 

قال امیرالمومنین علیه‏السلام: سالت النبى صلى الله علیه و آله عن الایمان، قال تصدیق بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالارکان. 

على (ع) فرمود: از رسول اکرم (ص) پرسیدم: ایمان چیست؟ فرمود: تصدیق به قلب، اقرار به زبان، و عمل به جوارح. 

اهمیت عمل و به کار بستن تعالیم الهى در دار دنیا، از این عبارت کوتاه بخوبى روشن مى‏شود.  قال على علیه‏السلام لرجل ساله ان یعظه: لا تکن ممن یرجو الاخره بغیر العمل. 

مردى از على (ع) درخواست موعظه نمود. حضرت به وى فرمود: از آن گروه مباش که بدون عمل امید سعادت عالم آخرت را در سر مى‏پرورند. 

البته مقصود از عمل، کارهاى شایسته و اعمال صالحه‏اى است که مرضى شرع مقدس و مقبول حضرت بارى تعالى است، نه هر عمل به هر انگیزه‏اى که واقع شود، چه بسیار کارهاى بظاهر خوبى را کسانى انجام مى‏دهند، ولى محرکشان در آن اعمال ایمان به خدا و خشنودى بارى تعالى نبوده، بلکه عوامل دیگرى آنان را به این کارها واداشته است. حضرت زین‏العابدین (ع) در یک روایت مبسوط، بعضى از آن انگیزه‏ها را ذکر فرموده و به پیروان خود هشدار داده که اغفال نشوند و فریب این گروه را نخورند. 

قال على بن الحسین علیهماالسلام: اذا رایتم الرجل قد حسن سمته و هدیه و تماوت فى منطقه و تخاضع فى حرکاته فرویدا لا یغرنکم فما اکثر من یعجزه تناول الدنیا و زکوب الحرام من حال ضعف نیته و مهانته و جبن قلبه فنصب الدین فخا لها فهو لا یزال یختل الناس بظاهره فان تمکن من حرام اقتحمه.  حضرت على بن الحسین علیهماالسلام فرمود: وقتى مردى را دیدید که هیئت و روش حرکتش از نظر دینى نیکوست، نرم سخن مى‏گوید و حرکاتى خاضعانه دارد، در قضاوت آرام باشید، عمل او مغرورتان ننماید، چه بسا کسى که دست یافتن به دنیا و قبضه کردن حرام او را عاجز مى‏کند، زیرا نیتى ضعیف و پست دارد و قلبى ترسو، از این رو دین را دام خود قرار داده تا مردم را با ظاهر خویش فریب دهد و اگر به حرامى دسترسى پیدا کند به آن یورش مى‏برد. 

و اذا وجدتموه یعف عن المال الحرام فرویدا، لا یغرکم فان شهوات الخلق مختلفه، فما اکثر من ینبو عن المال الحرام و ان کثر و یحمل نفسه على شوهاء قبیحه فیاتى منها محرما. 

وقتى شما او را یافتید که از مال حرام پرهیز دارد، در قضاوت 

آرام باشید، عمل او شما را مغرور نکند زیرا شهوات مردم مختلف و متفاوت است چه بسا کسى که از مال حرام اجتناب مى‏کند گرچه آن مال بسیار باشد، ولى در شهوت جنسى عفت ندارد و با زنى گرچه صورتش زشت باشد به حرام مى‏آمیزد. 

فاذا رایتموه فرویدا لا یغرکم حتى تنظروا ما عقده عقله فما اکثر من ترک ذلک اجمع ثم لا یرجع الى عقل متین، فیکون ما یفسده بجهله اکثر مما یصلحه بعقله. 

وقتى او را دیدید که از عمل جنسى حرام نیز اجتناب مى‏کند، در قضاوت آرام باشید، عملش شما را مغرور نکند تا آنکه ببینید عقلش تا چه حد پایبند اوست، چه بسا کسى که همه‏ى آنچه را مذکور افتاد ترک مى‏گوید، ولى به عقل واقع‏بین و محکم مراجعه نمى‏کند، در نتیجه به مقدارى که جهل مایه‏ى فسادش مى‏شود، عقلش او را به راه صلاح و فلاح سوق نمى‏دهد،  فاذا وجدتم عقله متینا فرویدا، لا یغرکم حتى تنظروا امع هواه یکون على عقله ام یکون مع عقله على هواه و کیف مجبته للریاسات الباطله و زهده فیها. فان فى الناس من خسر الدنیا و الاخره و یترک الدنیا للدنیا و یرى ان لذه الریاسه الباطله افضل من ریاسه الاموال و النعم المباحه المحلله و یترک ذلک اجمع طلبا للریاسه. 

اگر عقل او را متین و محکم یافتید آرام باشید، در قضاوت عجله نکنید و مغرور نشوید تا آنکه ببینید آیا با نیروى هواى نفس بر ضد عقل خویش است یا آنکه با نیروى عقل، هواى نفس خود را واپس مى‏زند. نظر کنید محبت او نسبت به ریاستهاى باطل چگونه است و تا  چه حد به آن بى‏اعتناست، چه آنکه بین مردم یافت مى‏شود کسى که دنیا و آخرتش در زیان و ضرر مى‏گذرد، دنیا را براى دنیا ترک مى‏گوید و به نظرش مى‏رسد لذت ریاست باطل از ریاست بر اموال و دیگر نعمتهاى مباح افضل و برتر است، از این رو همه‏ى آنها را ترک مى‏گوید براى نیل به ریاست. 

نتیجه آنکه ممکن است مردم اعمال بسیارى را که به ظاهر پسندیده و نیکوست انجام دهند، اما انگیزه‏ى درونى و نیت باطنى آنان در آن کارها هواى نفس و اقناع تمنیات حیوانى خودشان باشد و کمترین توجهى به قرب الهى و خلوص نیت نداشته باشند. این قبیل اعمال نه تنها ارزش معنوى در پیشگاه الهى ندارد، بلکه زمینه‏ى ریاکارى و سوءنیت را در نهاد عاملین آنها تقویت مى‏کند و به مسیر نادرستى و انحرافشان سوق مى‏دهد. اما کار پسندیده و خوب در اسلام آن عملى است که اولا بر اساس علم صورت پذیرد و ثانیا انجام دهنده داراى قصد قربت باشد و ثالثا بتواند تا آخر عمر، عمل پاک خود را از خطرات گوناگون محافظت کند و آن را به سلامت از مرز دنیا بگذراند و این مراحل که ذکر شد، ضمن حدیثى آمده است:  عن امیرالمومنین علیه‏السلام قال: الدنیا کلها جهل الا مواضع العلم و العلم کله حجه الا ما عمل به و العمل کله ریاء الا ما کان مخلصا و الاخلاص على خطر حتى ینظر العبد بما یختم له.  امیرالمومنین (ع) فرمود: آدمى که در این جهان قدم مى‏گذارد، تمام دنیا براى او جهل و نادانى است مگر چیزهایى را که تدریجا فرامى‏گیرد و از آنها آگاه مى‏شود. و تمام علمهایى که آموخته براى او نزد  234 P] بارى تعالى حجت است، مگر علمى که طبق آن عمل نموده باشد و تمام اعمالش ریاکارى و خودنمایى است، مگر کارهایى که خالصانه انجام یافته است، و اخلاص و صفاى ضمیر در معرض خطر است تا آنکه بنده‏ى مخلص ببیند پایان کارش چگونه است و عمرش با چه وضعى پایان مى‏یابد. 

قرآن شریف، حسن عمل را ماده‏ى اختبار و آزمایش مردم معرفى نموده و فرموده است:  الذى خلق الموت و الحیوه لیبلوکم ایکم احسن عملا.  این خداوند تواناست که مرگ و حیات را آفریده تا شما را آزمایش کند و معلوم نماید کدام یک از حسن عمل و درستکارى برخوردارید.  قال ابوقتاده سالت النبى صلى الله علیه و آله عن قوله تعالى: «ایکم احسن عملا» ما عنى به؟ قال یقول: ایکم احسن عقلا. ثم قال اتمکم عقلا و اشدکم لله خوفا و احسنکم فیما امر الله به و نهى عنه نظرا و ان کان اقلکم تطوعا.  ابوقتاده مى‏گوید: از رسول اکرم (ص) سئوال کردم اینکه خداوند فرموده: شما را آزمایش کنم تا معلوم شود کدام یک در عمل نیکوکارترید، مقصود حضرت بارى تعالى کیان‏اند؟ در پاسخ فرمود: یعنى کدامیک از جهت عقل نیکوترید، سپس توضیح داد عقلتان کاملتر، خوفتان از خداوند شدیدتر و دقت نظرتان در اوامر و نواهى حضرت حق نیکوتر، گرچه مقدار عملتان کمتر باشد. 

عن ابیعبدالله علیه‏السلام قال: لیس یعنى اکثر عملا و لکن اصوبکم 

عملا و انما الاصابه خشیه الله و النیه الصادقه. 

امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرموده است: خداوند کثرت عمل را از این آیه اراده ندارد، بلکه مقصود بارى تعالى عمل صواب و طبق واقع است و اصابت در عمل، ترس از خداوند و نیت پاک و صادق است. 

خداوند را صادقانه و با خلوص نیت عبادت نمودن آنقدر در شرع اسلام اهمیت دارد که بنده‏ى موحد با اداى دو رکعت نماز براى خداوند، مشمول فضل الهى مى‏گردد و بهشتى مى‏شود. 

قال الصادق علیه‏السلام: ان ربکم لرحیم یشکر القلیل، ان العبد لیصلى رکعتین یرید بها وجه الله فیدخله الله به الجنه. 

امام صادق (ع) فرمود: پروردگار شما مهربان است، در مقابل عمل قلیل پاداشى بزرگ مرحمت مى‏نماید، بنده‏ى او با خلوص نیت دو رکعت نماز مى‏خواند و خداوند اجرش را جنت خلد قرار مى‏دهد و او را به بهشت مى‏برد. 

مشکل بزرگى که در زمینه‏ى عبادت خالص و عمل صالح وجود دارد، نگاهدارى و حفاظت آن از آفتهاى گوناگون است. چه بسیار اعمال خوبى را بندگان خدا انجام مى‏دهند، ولى از پى آن اعمال، مرتکب گناهانى مى‏شوند و در نتیجه کارهاى خوبشان مردود درگاه بارى تعالى مى‏گردد و بدبختانه بسیارى از کارهاى خوب مردم با این وضع ناگوار مواجه مى‏شود. 

عن ابیعبدالله علیه‏السلام قال: لو نظروا الى مردود الاعمال من الله عز و جل لقالوا ما یتقبل الله من احد عملا. 

امام صادق (ع) فرمود: اگر مردم مى‏دیدند اعمالى را که مردود درگاه بارى تعالى گردیده است، با خود مى‏گفتند: گویى هیچ عملى مورد قبول بارى تعالى واقع نمى‏شود. 

براى آنکه پیروان اسلام همواره متوجه خطر مردود شدن اعمال صالحه‏ى خود باشند، اولیاى دین ضمن سخنان خویش این مهم را خاطرنشان فرموده‏اند. 

عن ابیجعفر علیه‏السلام قال: الابقاء على العمل اشد من العمل. 

امام باقر علیه‏السلام فرمود: نگاه داشتن عمل خوب سخت‏تر از بجا آوردن آن عمل است. 

براى آنکه کارهاى خوب افراد باایمان محفوظ بماند و در پیشگاه حضرت بارى تعالى مقبول افتد، باید صاحبان عمل صالح مجاهده کنند و با سعى و کوشش خویشتن را به پاره‏اى از ملکات حمیده و صفات پسندیده که مبین ارزشهاى ایمانى و انسانى است متصف نمایند و در این باره روایات متعددى رسیده و در اینجا به ذکر یک حدیث اکتفا مى‏شود: 

عن النبى صلى الله علیه و آله: قال یا على! ثلاث من لم یکن فیه لم یقم له عمل، ورع یحجزه عن معاصى الله عز و جل، و علم یرد به جهل السفیه، و عقل یدارى به الناس. 

رسول اکرم (ص) به امیرالمومنین علیهماالسلام فرمود: اى على! سه چیز است که اگر در کسى نباشد، عمل خوب براى او پایدار نمى‏ماند: اول کف نفسى است که وى را از گناه بازدارد، دوم علمى است که با آن نادانى سفیه را بگرداند، سوم عقلى است که به وسیله‏ى 

آن در زندگى با مردم مدارا نماید. 

اگر یک عمل خوب مورد قبول بارى تعالى واقع شود، به موجب روایات، عامل عمل از عذاب الهى مصونیت خواهد داشت. 

عن ابیعبدالله علیه‏السلام قال: من قبل الله منه صلوه واحده لم یعذبه، و من قبل منه حسنه لم یعذبه. 

امام صادق (ع) فرمود: کسى که خداوند از وى یک نماز را قبول نماید، او را عذاب نمى‏کند، و کسى که حسنه‏اى از او مقبول افتد، معذب نخواهد شد. 

نتیجه آنکه معیار حسن عمل این است که عبادات یا دیگر حسنات با خلوص نیت و براى خداوند صورت پذیرد و هواى نفس در آن راه نیابد و معیار ابقاى عمل این است که کار خوب، مورد قبول بارى تعالى واقع شود و عامل عمل تا پایان عمر به گونه‏اى قدم بردارد که مقبولیت آن همواره ادامه یابد. 

عن امیرالمومنین علیه‏السلام قال: کونوا على قبول العمل اشد عنایه منکم على العمل. 

على (ع) فرمود: آنچنان باشید که عنایت و توجهتان به قبول عمل بیشتر از اصل عمل باشد. 

امام سجاد (ع) در جمله‏ى دوم دعاى مورد بحث امروز، به پیشگاه الهى عرض مى‏کند: 

و حسن فى جمیع احوالى عملى. 

بار الها! مرا مورد حمایت خود قرار ده و موجباتى را فراهم نما که در تمام احوال، اعمالم نیکو و پسندیده باشد. 

حسن عمل در طول زندگى آنقدر مهم است که امام (ع) براى نیل به آن از ذات اقدس الهى استمداد مى‏نماید. 

نکته‏ى جالب در کلام امام زین‏العابدین (ع) این است که درخواست مى‏نماید: بار الها! در همه‏ى احوال مرا از حسن عمل برخوردار فرما. 

این درخواست امام سجاد (ع) براى همه‏ى مردم درس آموزنده‏اى است، زیرا انسانها تحت تاثیر حالات مختلف خویشتن قرار مى‏گیرند و در چگونگى اعمالشان اثر مى‏گذارد. گفتار و رفتار مردم در حال سلامت و مرض، خشم و شادى، گرسنگى و سیرى، غنا و فقر، پیروزى و شکست، و دیگر حالات یکسان نیست. براى مصون ماندن از خطرات در حالات مختلف باید از خداوند استمداد نماییم و از او بخواهیم ما را یارى فرماید تا از راه حسن عمل خارج نشویم و به انحراف گرایش نیابیم. 



  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: تنزیل نور

    نوشته های دیگران ( )

    خانه
    وررود به مدیریت
    پست الکترونیک
    مشخصات من
     RSS 
     Atom 

    :: بازدید امروز ::
    23
    :: بازدید دیروز ::
    15
    :: کل بازدیدها ::
    186042

    :: درباره من ::

    تنزیل نور

    تنزیل نور
    دراین وبلاگ مطالبی در مورد قران ،دین اسلام وائمه اطهار(ع) ارائه خواهد شد.

    :: لینک به وبلاگ ::

    تنزیل نور

    ::پیوندهای روزانه ::

    :: دسته بندی یادداشت ها::

    تفسیر[2] . ابن غضائرى[2] . ابو الحسن[2] . امام حسن عسگری علیه السلام[2] . شعرانی[2] . شیخ صدوق[2] . مجمع البیان[2] . شرح دعای مکارم الاخلاق[2] . شرح دعای مکارم الاخلاق[2] . شعبان . آشتی . محدث نوری . محمد تقی فلسفی . مشایخ . مظلوم . مقاوم . مولامان و صاحبمان . نعمات . شکر . صاحب الزمان . صبر وفرج . صله رحم . صهیونیست . غزه . فضیلت ماه‏های سه گانه . قدر شناسی . گذشت . متن . متن رساله حقوق امام سجاد (ع) . امام رضا . امام سجاد (ع) . انقلاب . بستگان . ترجمه . اختلاف . الطاف خدا . الْمُحَرِّفینَ . ثنای الهی . جمعه . حدیث . حدیث پیامبر(ص) . حضرت بقیةاللَّه . حق آزاد کننده و آزاد شده . حق اذانگو . حق الله . حق اندرزخواه و اندرزگو . حق بدهکار . حق برادر . حق پا . حق پیشنماز . حق پیشوا . حق چشم . حق دارایى . حق دانش آموز . حق رعیت . حق زبان . حق زکات . حق زیردست . حق سائل ومسؤول . حق سالخورده وخردسال . حق شریک . حق شکم . حق طرفت که بر تو ادعایىدارد . حق طرفت که تو براوادعایى دارى . حق عورت . حق فرزند . حق قربانى‏ . حق کافران . حق گوش . حق مادر . حق مشورت کننده و شونده . حق ندیم . حق نمازوروزه‏ . حق نیکى کننده . حق همسایه‏ . حق همکیش . حق همنشین . حمد . خطبه غدیر . دست کاری . دعاى مکارم الاخلاق . دعای مکارم الاخلاق . رجب . رساله حقوق . رمضان . رهبرمعظم انقلاب . سیار . شب .

    :: آرشیو ::

    پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
    دوازده معصوم علیهم السلام
    آذر 1387
    دی 1387

    :: خبرنامه وبلاگ ::

     

    :: موسیقی ::