سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنزیل نور


ساعت 12:12 عصر دوشنبه 87/12/12

شرح دعای مکارم الاخلاق(164 )

حضرت على بن الحسین علیهماالسلام در جمله‏ى دوم دعاى مورد بحث امروز، به پیشگاه خداوند عرض مى‏کند: 

و ورعا فى اجمال. 

بار الها! به من ورعى روزى فرما که از حد اعتدال تجاوز ننماید. 

«ورع» در لغت به معناى کف نفس از محرمات و گناهان است و درباره‏ى مقایسه‏ى آن با «تقوى» احتمالاتى داده شده است. بعضى گفته‏اند معناى «ورع» و «تقوى» یکى است، و بعضى از نظر ترک شبهات، بین «ورع» و «تقوى» تفاوت قائل‏اند و در اینجا عبارت کوتاهى از کتاب اقرب‏الموارد ذکر مى‏شود. 

ورع الرجل جانب الاثم و کف عن المعاصى و الشبهات. الورع محرکه التقوى. 

گرایش مرد به «ورع»، عبارت از اجتناب از گناه و خوددارى از معاصى و شبهات است و «ورع» به معناى تقوى است. 

ورع افراد باایمان در پیشگاه بارى تعالى ارزشى بسیار بزرگ دارد و به موجب حدیثى که آمده، خداوند آنان را در بهشت اختصاصى جاى مى‏دهد. 

عن ابیعبدالله علیه‏السلام قال: فیما ناجى الله عز و جل به موسى علیه‏السلام: یا موسى: ما تقرب الى المتقربون بمثل الورع عن محارمى فانى ابیحهم جنات عدن لا اشرک معهم احدا. 

امام صادق (ع) فرمود: از جمله‏ى مناجاتهاى خداوند با حضرت  موسى بن عمران این بود که فرمود: اى موسى! هیچ عامل قربى همانند ورع از گناه، بندگانم را به من نزدیک نمى‏کند، من در مقابل ورع بهشت عدن را پاداش آنان قرار مى‏دهم، بهشتى که مختص این گروه است و دگران در این پاداش شریک آنان نیستند. 

سعادت و رستگارى افراد باایمان وابسته به دو اصل اساسى است: یکى اتیان حسنات و آن دیگر ترک سیئات. اگر سئوال شود: نقش این دو در فلاح و رستگارى انسانها یکسان است یا متفاوت؟ در پاسخ باید گفت: ترک سیئات و اجتناب از گناهان در تامین سعادت آدمى نقش موثرترى دارد و این مطلب از محتواى روایات اولیاى اسلام بخوبى استفاده مى‏شود. 

عن على علیه‏السلام قال: اجتناب السیئات اولى من اکتساب الحسنات. 

على (ع) فرمود: براى نیل به کمال انسانى و سعادت واقعى، پرهیز از گناهان نسبت به کسب حسنات در اولویت و برترى قرار دارد. گناهان و اعمال غیرمشروع، مطبوع طبع هوى و شهوات است. کسى که مى‏خواهد داراى ورع و تقوى باشد و از گناه و ناپاکى مصون بماند، لازم است با هواى نفس بجنگد، شهوت را مهار نماید و تمنیات غیرمشروعش را سرکوب کند. خلاصه، به فرموده‏ى رسول اکرم (ص)، خویشتن را مهیاى جهاد اکبر نماید و این کارى است بس مشکل و عبادتى است بسیار سنگین. 

عن ابیجعفر علیه‏السلام قال: ان اشد العباده الورع. 

امام باقر (ع) فرمود: سخت‏ترین عبادات، ورع و خوددارى از 

گناه است. 

على (ع) در یکى از خطبه‏ها، حدیثى از رسول اکرم (ص) نقل نموده، سپس ذیل حدیث نبوى، خود بیاناتى ایراد فرموده که سختى عبادت ورع را تبیین مى‏نماید. 

کان رسول‏الله صلى الله علیه و آله یقول: ان الجنه حفت بالمکاره و ان النار حفت بالشهوات. و اعلموا انه ما من طاعه الله شى‏ء الا یاتى فى کره و ما من معصیه الله شى‏ء الا یاتى فى شهوه فرحم الله امرء نزع عن شهوته و قمع هوى نفسه. 

رسول اکرم (ص) مى‏فرمود: بهشت را کارهایى احاطه نموده که مورد رغبت و میل مردم نیست. امام دوزخ محفوف به شهوات و کارهاى مطبوع هواى نفس است. آنگاه على (ع) مردم را مخاطب ساخت و فرمود: بدانید هیچ طاعتى نیست مگر آنکه از روى کراهت و بى‏میلى انجام مى‏گردد و هیچ معصیتى نیست مگر آنکه از روى شهوت و لذت واقع مى‏شود، پس خداوند آن بنده را مشمول رحمت خود قرار دهد که از شهوات ناروا دل برگیرد و آن را واپس زند، هواى نفس را از کرسى حاکمیت به زیر آورد و از اطاعتش سرپیچى نماید. افرادى که علاقه‏مند به کف نفس و خویشتندارى هستند و مى‏خواهند به مقام رفیع ورع و تقوى نایل شوند، باید خود را بسازند و با تمرینهاى مفید، این ملکه‏ى گرانقدر را در نفس خویش به وجود آورند و روزه گرفتن یکى از عوامل بسیار موثر براى نیل به این هدف عالى است. خداوند روزه را نه فقط بر مسلمین واجب نموده، بلکه در قرآن شریف خاطرنشان گردیده که پیروان انبیاء گذشته نیز به اداى این فریضه موظف بوده‏اند. 

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من 

قبلکم لعلکم تتقون. 

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! روزه گرفتن به قضاى الهى بر عهده‏ى شما نوشته شده، همانطور که این فریضه‏ى دینى براى امم پیش از شما نوشته شده بود. 

روزه و تقوى چیزى جز کف نفس و امساک از محرمات الهى نیست. روزه‏دار در ایام ماه رمضان با اراده و اختیار خود به منظور اطاعت امر الهى از خوردن و نوشیدن و عمل جنسى و دیگر مفطرات که خواسته‏ى هواى نفس و شهوات است، امساک مى‏نماید و روزه را با گرسنگى و تشنگى به پایان مى‏برد. ماه رمضان ایام کف نفس و اوقات ورع و تقوى است. رسول اکرم (ص) در یکى از خطبه‏ها آمدن ماه رمضان را بشارت داد و درباره‏ى وظایف مردم در آن ماه، مبسوطا سخن گفت. 

قال امیرالمومنین علیه‏السلام: فقلت یا رسول‏الله! ما افضل الاعمال فى هذا الشره؟ فقال: یا اباالحسن! افضل الاعمال فى هذا الشهر الورع عن محارم الله عز و جل. 

على (ع) فرمود: بین سخنان آن حضرت به پا خاستم و گفتم: اى رسول معظم! در این ماه چه عملى برتر از تمام اعمال است؟ فرمود: افضل اعمال در این ماه، کف و امساک از محرمات و گناهان است. 

شاید در نظر بعضى، بهترین عمل در ماه رمضان خواندن قرآن، افطار دادن به مسلمانان روزه‏دار، صله‏ى‏رحم نمودن، و از این قبیل باشد، ولى رسول اکرم (ص) فرمود: بهترین عمل، اجتناب از گناه است، یعنى ماه رمضان ماه امساک است نه فقط مردم از مفطرات امساک 

نمایند بلکه بهترین عمل آن است که تمام اعضاى بدن از چشم و گوش و زبان و دست و پا از گناه امساک داشته باشند. اگر ورزشکارى براى تقویت جسم، یک ماه متوالى تمرین نماید، قطعا پس از گذشت یک ماه، بر نیروى اعصاب و عضلاتش افزوده مى‏شود و بالنسبه قوى مى‏گردد. کسى که به امر الهى یک ماه متوالى روزه مى‏گیرد و با اراده و عمد، هواى نفس و شهوات خویش را واپس مى‏زند و از مفطرات امساک مى‏نماید، قطعا اراده‏اش در کف نفس تقویت مى‏شود و اگر خواسته باشد مى‏تواند در تمام ایام سال از نیرویى که در ماه رمضان به دست آورده استفاده کند، به تمنیات غیرمشروع خویش پاسخ منفى دهد، و در راه ورع و تقوى پیشروى نماید. متاسفانه بیشتر مردم از تملک نفسى که بر اثر روزه‏ى ماه رمضان به دست مى‏آورند، براى تقواى یازده ماه دیگر استفاده نمى‏کنند و عملا آن را نقض مى‏نمایند. از این رو، قرآن شریف در آیه‏ى مذکور پس از اعلام وجوب روزه فرموده است: 

لعلکم تتقون. 

روزه بگیرید، شاید با این عمل مقدس به تقوى نایل شوید، یعنى اگر تصمیم ترک گناه را ادامه دهید، متقى و با ورع خواهید بود و اگر تصمیم خویش را نقض نمودید، از ورع و تقواى جامع بهره و نصیبى نخواهید داشت. اولیاى گرامى اسلام درباره‏ى اهمیت ورع، سخن بسیار گفته و پیروان خویش را به اهمیت آن متوجه نموده‏اند. 

عن ابیعبدالله علیه‏السلام قال: اتقو الله و صونوا دینکم بالورع. 

امام صادق (ع) فرمود: راه تقوى در پیش گیرید و دین خود را 

با ورع و پرهیز از گناه محافظت نمایید. 

امام (ع) در این روایت اعلام خطر نموده و مى‏خواهد بفرماید اگر در گناه لاابالى و بیباک شدید، نه تنها به پلیدى و پستى مى‏گرایید، بلکه دینتان نیز در معرض زوال قرار مى‏گیرد و این مطلب در قرآن شریف نیز خاطرنشان گردیده است . 

ثم کان عاقبه الذین اساءوا السوءآى ان کذبوا بایات الله و کانوا بها یستهزءون.  

عاقبت کار بدعملان و اهل معصیت این است که آیات الهى را تکذیب مى‏کنند و آنها را مورد تمسخر و استهزاء قرار مى‏دهند. 

مسلمان گناهکار نه تنها به دین خود آسیب مى‏رساند، بلکه موجب بدنامى اولیاى معصوم و منزه اسلام مى‏گردد و زبان دشمنان را به بدگویى مى‏گشاید. 

قال ابوالصباح الکنانى لابیعبدالله علیه‏السلام: ما نلقى من الناس فیک. فقال ابوعبدالله علیه‏السلام: و ما الذى تلقى من الناس فى؟ فقال: لا یزال یکون بیننا و بین الرجل الکلام فیقول جعفرى خبیث. فقال: یعیرکم الناس بى؟ فقال له ابوالصباح، نعم. قال: فقال ما اقل و الله من یتبع جعفرا منکم. انما اصحابى من اشتد ورعه و عمل لخالقه و رجا ثوابه. فهولاء اصحابى. 

ابوالصباح کنانى به امام صادق (ع) عرض کرد: ما از مردم بر اثر وابستگى به شما چه چیزها مى‏بینیم. امام (ع) فرمود: در مورد من از مردم چه مى‏بینى؟ گفت: بین ما و دگرى سخن رد و بدل مى‏شود، به ما مى‏گوید: جعفرى خبیث. امام (ع) فرمود: مردم شما را به واسطه‏ى من 

سرزنش مى‏کنند؟ عرض کرد: بلى. فرمود: به خدا قسم چقدر کم است از شما آن کس که تابع واقعى جعفر باشد. صحابى من کسى است که داراى ورع شدید است، براى آفریدگار عمل مى‏کند و به اجر او امیدوار است، این گروه اصحاب من هستند. 

مدعى اسلام بودن، از تشیع سخن گفتن، انواع گناهان را مرتکب شدن، براى ائمه‏ى طاهرین علیهم‏السلام بسیار سنگین و گران است و موجب مى‏شود که دشمنان به اولیاى دین اسائه‏ى ادب کنند و درباره‏ى آنان سخنانى ناروا بگویند. «ورع» همانند «تقوى» مراتب و درجاتى دارد. تحقق ورع به این است که آدمى از گناهان اجتناب نماید و دامن خویشتن را از معصیت منزه دارد. 

عن حفص بن غیاث قال سالت اباعبدالله علیه‏السلام عن الورع من الناس. فقال: الذى یتورع عن محارم الله عز و جل. 

حفص بن غیاث مى‏گوید: از امام صادق (ع) سئوال کردم: چه کسى بین مردم داراى ورع است؟ فرمود: شخصى که از گناهان و محرمات اجتناب مى‏نماید. 

اما ورع بى‏مانند و بلندپایه را کسى واجد است که نه تنها از محرمات قطعى و گناهان واضح پرهیز مى‏کند، بلکه از امور مشتبه نیز اجتناب مى‏نماید که مبادا به گناه آلوده شود و این مدلول کلام مولى‏الموحدین على علیه‏السلام است. 

لا ورع کالوقوف عند الشبهه. 

مى‏فرماید: هیچ ورعى از نظر رفعت مانند توقف در امور مشتبه نیست. 

وقفه‏ى افراد متقى و با ورع در مورد شبهه، حاکى از این است که آنان به منهیات حضرت بارى تعالى توجه بسیار دارند و در مقام بندگى و اطاعت نه تنها پیرامون حرامهاى بین و گناهان واضح نمى‏گردند، بلکه از شبهات نیز اجتناب مى‏کنند که مبادا دچار حرام شوند. ولى این انسانهاى بزرگوار و منزه باید همواره مراقب باشند که در پرهیز از شبهات دچار افراط نشوند و از حد اعتدال تجاوز ننمایند، چه زیاده‏روى در این کار ممکن است آنان را به بیمارى وسواس مبتلا کند و در زندگى خود و کسانى که با آنان معاشرند ایجاد بى‏نظمى و اختلال نماید و اسلام هرگز این زیاده‏روى غیرعقلانى را اجازه نمى‏دهد. امام سجاد (ع) در جمله‏ى دوم دعاى مورد بحث امروز، به پیشگاه خداوند عرض مى‏کند: 

و ورعا فى اجمال. 

بار الها! مرا از ورع و کف نفسى معتدل و دور از زیاده‏روى و افراط برخوردار فرما. 

کلمه‏ى «اجمال» در عبارت دعاى امام (ع) همان است که در مورد طلب روزى به کار برده شده است. 

فى الحدیث: اجملوا فى الطلب اى لا یکون کدکم فیه کدا فاحشا. 

در حدیث آمده که براى طلب روزى میانه‏رو و معتدل باشید، یعنى سعى شما در کسب معاش به افراط و زیاده‏روى نگراید. 

حدیث شریفى از حضرت مولى‏الموحدین امیرالمومنین (ع) رسیده است که بحث امروز در مورد «ورع» و توقف در «شبهات» با 

این حدیث پایان مى‏یابد. 

لاتسترشد الى الحزم بغیر دلیل العقل. فتخطئى منهاج الراى، فان افضل العقل معرفه الحق بنفسه. 

على (ع) فرموده: از غیر دلیل عقلى براى حزم و احتیاط راهنمایى نخواهید، چه آنکه اگر از غیر دلیل عقلى هدایت طلب نمودید، سرانجام براى تشخیص راى صحیح و صائب به خطا خواهید رفت. 

بى‏گمان عقل افضل و برتر آن است که خود بنفسه حق را بشناسد و آن را از باطل تمیز دهد، پس بهترین و مطمئنترین راه براى شناخت ورع کامل و احتیاط صحیح استفاده از دلیل عقلى است. 



  • کلمات کلیدی :
  • ¤ نویسنده: تنزیل نور

    نوشته های دیگران ( )

    خانه
    وررود به مدیریت
    پست الکترونیک
    مشخصات من
     RSS 
     Atom 

    :: بازدید امروز ::
    36
    :: بازدید دیروز ::
    15
    :: کل بازدیدها ::
    186055

    :: درباره من ::

    تنزیل نور

    تنزیل نور
    دراین وبلاگ مطالبی در مورد قران ،دین اسلام وائمه اطهار(ع) ارائه خواهد شد.

    :: لینک به وبلاگ ::

    تنزیل نور

    ::پیوندهای روزانه ::

    :: دسته بندی یادداشت ها::

    تفسیر[2] . ابن غضائرى[2] . ابو الحسن[2] . امام حسن عسگری علیه السلام[2] . شعرانی[2] . شیخ صدوق[2] . مجمع البیان[2] . شرح دعای مکارم الاخلاق[2] . شرح دعای مکارم الاخلاق[2] . شعبان . آشتی . محدث نوری . محمد تقی فلسفی . مشایخ . مظلوم . مقاوم . مولامان و صاحبمان . نعمات . شکر . صاحب الزمان . صبر وفرج . صله رحم . صهیونیست . غزه . فضیلت ماه‏های سه گانه . قدر شناسی . گذشت . متن . متن رساله حقوق امام سجاد (ع) . امام رضا . امام سجاد (ع) . انقلاب . بستگان . ترجمه . اختلاف . الطاف خدا . الْمُحَرِّفینَ . ثنای الهی . جمعه . حدیث . حدیث پیامبر(ص) . حضرت بقیةاللَّه . حق آزاد کننده و آزاد شده . حق اذانگو . حق الله . حق اندرزخواه و اندرزگو . حق بدهکار . حق برادر . حق پا . حق پیشنماز . حق پیشوا . حق چشم . حق دارایى . حق دانش آموز . حق رعیت . حق زبان . حق زکات . حق زیردست . حق سائل ومسؤول . حق سالخورده وخردسال . حق شریک . حق شکم . حق طرفت که بر تو ادعایىدارد . حق طرفت که تو براوادعایى دارى . حق عورت . حق فرزند . حق قربانى‏ . حق کافران . حق گوش . حق مادر . حق مشورت کننده و شونده . حق ندیم . حق نمازوروزه‏ . حق نیکى کننده . حق همسایه‏ . حق همکیش . حق همنشین . حمد . خطبه غدیر . دست کاری . دعاى مکارم الاخلاق . دعای مکارم الاخلاق . رجب . رساله حقوق . رمضان . رهبرمعظم انقلاب . سیار . شب .

    :: آرشیو ::

    پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
    دوازده معصوم علیهم السلام
    آذر 1387
    دی 1387

    :: خبرنامه وبلاگ ::

     

    :: موسیقی ::