شرح دعای مکارم الاخلاق(10 )
امام صادق (ع) مىفرمود که در گذشته پیرمرد مقدسى در بنىاسرائیل بود که خدا را عبادت مىنمود. در یکى از مواقع در بین اینکه به عبادت اشتغال داشت نگاه کرد و دید که دو کودک خروسى را گرفتهاند و پر و بال او را مىکنند و خروس فریاد مىزند، ولى این پیرمرد عابد همچنان به عبادت خود ادامه داد، به این امر مهم توجه ننمود، و آن دو کودک را از این عمل ناروا منع نکرد. خداوند او را مجازات نمود و به زمین وحى فرستاد که این مرد پیر را در خود فرو ببر و زمین او را در خود فرو برد.
از آنچه تا اینجا بیان شد روشن گردید که به موجب آیات و اخبار، اعمال صالحه در دنیا تا چه حد اهمیت دارد و چگونه مىتواند آدمى را در عرصهى قیامت از عذاب و مهالک رهایى بخشد.
اینک براى روشن شدن کلام امام سجاد (ع) باید توضیح داده شود که عمل حسن و احسن یا کار خوب و خوبتر چیست و چگونه مىتوان آن را انجام داد. بىگمان اساسیترین شرط عمل خوب و عمل خوبتر خلوص نیت است و نیت خالص در حدیث امام صادق (ع) با جملهى کوتاهى بیان شده است و فرموده: و العمل الخالص الذى لا ترید ان یحمدک علیه احد الا الله تعالى.
امام مىفرماید عمل خالص آن است که در انجام آن متوقع نباشى که احدى غیر از خدا ترا سپاس گوید و تحسین و تمجید نماید، پس اگر کسى در عبادت از همهى مخلوق منقطع شود و فقط و فقط متوجه خدا باشد و براى اطاعت امر او عبادت نماید پروردگار، آن عمل خالص را مىپذیرد و به عمل کننده پاداش مىدهد.
عن ابیجعفر علیهالسلام قال: لا یکون العبد عابدا لله حق عبادته حتى ینقطع عن الخلق الیه فحینئذ یقول هذا خالص لى فیقبله بکرمه.
امام باقر (ع) مىفرماید: بنده نمىتواند به شایستگى و چنانکه باید خداى را عبادت کند تا از جمیع مخلوق منقطع گردد و از همهى مردم چشمپوشى نماید، در این موقع خداوند مىفرماید: این عمل، خالص براى من است و به منظور من انجام گرفته و من نیز به کرم خود آن را مىپذیرم و پاداش مىدهم.
پس اگر مسلمانى نماز را به قصد قربت و براى اطاعت امر باریتعالى اقامه نماید در صورتى که انگیزهى او در باطن، نیل به رحمت ابدى یا مصون ماندن از عذاب شدید قیامت باشد چنین عبادتى خوب و حسن است. اما اگر عبادت کننده به پاداش و کیفر الهى نظر نداشته و نماز را فقط براى شکرگزارى و تعظیم مقام الوهیت به پا داشته باشد این عبادت خوبتر و احسن است و اولیاى گرامى خداوند خواهان چنین خلوصى بودند و عبادتها را بدین منظور انجام مىدادند. نکتهاى که لازم است مورد کمال توجه شنوندگان قرار گیرد و همواره آن را به خاطر داشته باشند این است که عمل خالصانه به جا آوردن مشکل است اما اصل عمل یا خلوص نیت در عمل را در طول ایام زندگانى و تا پایان عمر محافظت نمودن بسى مشکلتر.
عن ابیعبدالله علیهالسلام قال: الابقاء على العمل حتى یخلص اشد من العمل.
امام مىفرماید: باقى نگاهداشتن عمل و ابقاى خلوص نیت از خود عمل مشکلتر است. چه بسا افرادى با نیت خالص نماز را آغاز مىکنند و یک یا دو رکعت آن را با توجه به پروردگار مىخوانند، بین نماز شخص محترمى وارد مسجد مىشود که حسن نظر او نسبت به نمازگزار در جمیع شئون زندگى وى اثر مىگذارد. در این موقع او بر اذکار مستحب خود مىافزاید، طمانینه را اهمیت عملى مىدهد و خلاصه اینکه در چگونگى صلوه خود تغییراتى ایجاد مىنماید تا با این اعمال، توجه آن مرد محترم را به خوبى و پاکى خود جلب کند. این شخص نیمى از نماز را با خلوص نیت خوانده و نیم دگرش آلوده شده و جنبهى ریا پیدا کرده، این مطلب است که امام صادق (ع) مىگوید: ادامه دادن خلوص نیت در عمل از خود عمل مشکلتر و سختتر است. گاهى از اوقات، افراد، اعمال شایستهاى در ایام زندگى خود انجام مىدهند که اگر آن اعمال محفوظ بماند و از میان نرود سرمایهى بسیار بزرگى براى روز قیامت خواهد بود. اما بدبختانه بسیارى از انسانها پس از آن اعمال نیک مرتکب گناهان بزرگى مىشوند که باعث حبط اعمال خوب آنان مىگردد و آن کارهاى پسندیده را از میان مىبرد. اولیاى اسلام در پارهاى از مواقع این خطرات بزرگ را تذکر مىدادند و مسلمانان را از سقوط اعمالشان آگاه مىکردند.
عن ابیجعفر علیهالسلام قال: قال رسول الله صلى الله علیه و آله من قال «سبحان الله» غرس الله له بها شجره فى الجنه و من قال «الحمد لله غرس الله له بها شجره فى الجنه و من قال «لا اله الا الله» غرس الله له بها شجره فى الجنه و من قال «اللهاکبر» غرس الله له بها شجره فى الجنه. فقال رجل من قریش: یا رسول الله! ان شجرنا فى الجنه لکثیر. قال نعم، و لکن ایاکم ان ترسلوا علیها نیرانا فتحرقوها.
امام باقر از رسول اکرم صلى الله علیه و آله حدیث نموده است که فرمود: هر کس بگوید «سبحان الله» خدا براى او در بهشت درختى غرس مىکند، هر کس بگوید «الحمدلله» خداوند در بهشت براى او درختى مىنشاند، هر کس بگوید «لا اله الا الله» خداوند در بهشت براى او درختى غرس مىکند، هر کس بگوید «اللهاکبر» خداوند در بهشت براى او درختى مىنشاند. در واقع رسول گرامى مىخواهد بفرماید: ذکر «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر» آنقدر ارزشمند و گران قیمت است که هر جملهى آن یعنى هر یک از اذکار چهارگانهى آن مىتواند درختى را براى گویندهى آن به امر الهى در بهشت غرس نماید. یکى از افراد قریش که در محضر حاضر بود عرض کرد یا رسول الله! پس درختان ما در بهشت بسیار است زیرا ما بسیار این ذکر را مىگوییم. حضرت فرمود: بلى بسیار است و لکن بپرهیزید از اینکه آتشى را از پى این اذکار بفرستید که آن درختها را به آتش بکشد و نابود کند. در اینجا امام باقر (ع) گفتهى رسول اکرم را بیان مىکند تا اینکه به مومنین بفهماند که ذکر خدا گفتن و تسبیح نمودن مهم است اما اگر ما از پس آن آتشى نفرستیم و نابودش ننماییم.
معیار سعادت در آیین مقدس اسلام این است که آدمى با سعادت از مرز دنیا بگذرد و به عالم برزخ وارد شود. هر گاه کسى در طول زندگى خود اعمال صالحهاى با خلوص نیت انجام دهد و بتواند آنها را تا لحظهى مرگ نگاهدارى کند و با خود به عالم بعد از حیاتش ببرد این فرد، انسانى سعادتمند است، اما اگر اعمال خوبى را با خلوص انجام داد ولى نتوانست آن را در باقیماندهى ایام زندگى محافظت کند با همهى آن اعمال نیک، بدبخت و تهیدست از دنیا مىرود و در حالى به صحنهى محشر وارد مىشود که فاقد اعمال شایسته و عوامل نجاتبخش است. على (ع) این مطلب را در ضمن روایتى بیان نموده و به مردم فهمانده است که خطرات نابودکنندهى خلوص عمل بیش از خطراتى است که اصل عمل را تهدید مىکند.
عن على علیهالسلام قال: الدنیا کلها جهل الا مواقع العلم، و العلم کله حجه الا ما عمل به، و العمل کله ریاء الا ما کان مخلصا، و الاخلاص على خطر حتى ینظر العبد بما یختم له.
امام امیرالمومنین مىفرماید: جمیع شئون دنیا براى ما مجهول و ناشناخته است الا مواضع و مواردى که به آنها عالم شده باشیم، تمام عملها بین ما و خداى براى خدا حجت است و با آن علم در قیامت با ما احتجاج مىکند، مگر آن علمى که بر طبق آن عمل شده باشد، و اعمال ما تماما ریا و خودنمایى است، مگر آنهایى که با خلوص نیت و پاکى ضمیر واقع شده باشد، پس از آن مىفرماید: اخلاص در عمل را خطرى بزرگ تهدید مىکند تا روزى که انسان ببیند که چگونه وضعش ختم مىشود و عمرش پایان مىپذیرد.
گاهى حس خودخواهى و خودپسندى اعمال بسیار پاک و مقدس ما را آلوده مىکند و آنچنان ما را به راه بدبختى سوق مىدهد که به جاى دریافت پاداش از آن کارهاى نیک دچار عذاب و کیفر مىشویم. حدیثى در کتاب شریف کافى از امام باقر (ع) نقل شده که بسیار آموزنده و راهنماست و اگر انسان مراقبت کند که آلوده نشود و این حدیث را عملا به کار بندد نفع زیادى عایدش مىگردد و به شنوندگان محترم توصیه مىنمایم که همگى در این حدیث دقت فرمایند و ابعاد آن را بسنجند تا از مسیر حق منحرف نگردند، لکن قبل از ذکر این حدیث باید مثلى آورده شود که زمینهى فهم حدیث گردد: فرض بفرمایید عدهاى از متدینین در مسجدى در ساعات نماز شرکت مىنمایند و اقامهى جماعت مىکنند و یکدگر را هم بخوبى مىشناسند. یکى از آن نمازگزاران مرد کاسب شریف صحیحالعملى بوده که هم به نیکى عبادت کرده و هم خوب کسب مىنمود و دامنش به گناهان مالى آلوده نبود. این مرد اتفاقا دچار سکته مىشود، فلج مىگردد، به گوشهى منزل مىافتد، چندین ماه بر بیمارى او مىگذرد، سرمایهى کسبش را براى مداوا و تامین مخارج زندگى صرف مىکند، بیماریش درمان نمىشود، سرمایهاش از دست مىرود، مغازهاش را مىفروشد و تهیدست و بدبخت در گوشهى خانه مىافتد، دو سالى از این پیشامد مىگذرد. شبى بعد از نماز مغرب یک نفر در کنار مسلمانى نشسته با او صحبت مىکند و مىپرسد که خبر از فلانى دارى؟ مىگوید نه، مدتى است او را ندیدهام و دیگر به مسجد نمىآید، آیا به سفر رفته؟ جواب مىدهد خیر، او بر اثر عارضهى سکته فلج شده و به گوشهى منزل افتاده، تمام هستیش از دست رفته و الان براى نان یومیهى خودش و اهلبیتش معطل است. شنونده تکان مىخورد، بسیار متاثر مىشود که چطور این مرد محترم به این وضع رقتبار دچار شده، تصمیم مىگیرد که محرمانه و بدون اطلاع احدى نیمهشب به خانهى او برود و کمک قابل ملاحظهاى به او بنماید تا جایى که حتى خودش را به آن شخص بیمار یا افراد خانوادهى او معرفى ننماید. شبى حرکت مىکند، مقدارى جنس و مبلغى قابل ملاحظه پول نقد با خود برمىدارد، عبایى به سر مىکشد، نیمهشب به در خانهى او مىرود، در مىزند، اهل بیتش به دم درمىآید، آن مقدار جنس و آن مبلغ را مىدهد و در را مىبندد. زن در را باز مىکند که شما کیستید، او به سرعت مىگذرد و مىرود. این سرمایهى بزرگ، با این همه خلوص، واقعا مىتواند براى او نجاتبخش باشد زیرا هم احسان کرده و هم خود را معرفى ننموده و احسانش با نیت پاک و خلوص و صمیمیت بوده است. اما بدبختانه بعد از گذشتن مدتى یک پیشامد حادى مىشود که این مرد تمام آنچه از اجر اخروى را که در این عمل ذخیره کرده بود از دست مىدهد، مثلا سه ماه مىگذرد، روزى در بازار یا در مسجدى کسى با این مرد خدمتگزار که نیمهشب به در خانهى آن دوست سکته زده رفته صحبت مىکند و به او مىگوید: آیا خبر دارى که آن مرد کاسب بزرگوار متدین محترم دچار سکته شده و فلج گشته و به گوشهى منزل افتاده و کسى به سراغ او نمىرود، آیا شما خبر دارید. این مرد مىگوید: بلى خبر دارم و به سراغش رفتهام. باز یک ماه مىگذرد کسى دیگر در جایى دگر به او مىگوید که آیا از آن مرد محترم خبر دارى که فلج شده و در گوشهى منزل است؟ این مرد باز مىگوید: بلى خبر دارم، به دیدارش رفتهام، کمک کردهام، و نیمهى شب هم به سراغش رفتهام. این چند جمله را مىگوید و تمام پاداش آن عمل بر باد مىرود و استحقاق کیفر پیدا مىکند.
اینک حدیث را با دقت بشنوید: عن ابیجعفر علیهالسلام انه قال: الابقاء على العمل اشد من العمل. قال یصل الرجل بصله و ینفق نفقه لله وحده لا شریک له فکتب له سرا ثم یذکرها فتمحى و تکتب له علانیه. ثم یذکرها فتمحى و تکتب له ریاء.
امام باقر (ع) مىفرماید که ابقا بر عمل نیک مشکلتر از خود عمل است. راوى مىگوید پرسیدم: مراد از ابقا بر عمل چیست و چگونه است. امام مىفرماید: یک انسان مسلمان که محرمانه به دیدار یک مسلمان مىرود و براى خدا و به قصد خالص پروردگار به او انفاق مىکند و مساعدت مىنماید، این عمل او چون مخفیانه بوده به عنوان یک عبادت سرى در نامهى عملش نوشته مىشود و عبادت سرى اجر بسیار بسیار بزرگ دارد. چندى نمىگذرد، این مرد انفاقکننده از خدمت و انفاق خود نام مىبرد و به دگرى مىگوید: من از آن شخص دیدار کردم و به او رسیدگى نمودم. در نتیجهى این اظهار، جنبهى سرى بودن عمل از میان مىرود و به جاى آن، علانیه نوشته مىشود. بعدا چندى نمىگذرد که باز با دگرى صحبت مىکند که من نیمهشب براى رسیدگى به او به در منزل او رفتم و سرى هم رفتم، پردهى او را مىدرد، آبروى او را مىبرد، فتکتب له ریاء: به جاى عمل خالصانهى سرى عمل ریاى علنى براى او نوشته مىشود و عمل ریا، کیفر و مجازات دارد.
از مجموع بحث این سخنرانى این نتیجه به دست آمد که انجام دادن عمل حسن و عمل احسن با خلوص نیت مشکل و تا لحظهى مرگ آن را نگاهدارى نمودن مشکلتر است. توفیق افراد با ایمان در این امر مهم تنها با استمداد از ذات اقدس الهى ممکن و میسر است. امام سجاد (ع) در جملهاى از دعاى «مکارمالاخلاق» که موضوع بحث این سخنرانى بود این درخواست را از پیشگاه الهى نموده است: و بعملى الى احسن الاعمال بار الها عمل مرا به بهترین و نیکوترین اعمال منتهى فرما. این عبارت کوتاه براى پیروان آن حضرت درسى آموزنده و شایان کمال توجه است و آنان باید همانند امام سجاد براى بهترین عمل، از خدا استنصار نمایند و از ذات اقدسش یارى طلب کنند، چه با یارى او مىتوان کارهاى نیک را با خلوص انجام داد و تا پایان عمر از آنها محافظت نمود.